Založ si blog

Dokument

Životu je možné porozumieť len dozadu – ale žiť sa musí dopredu. (Soren Kierkegaard)

Nedávno som pri prezeraní starej krabice, ktorú som mal dlhé roky uloženú v komore a pri presťahovaní do nového bytu som ju iba nedbalo odložil a až teraz po dvoch rokoch sa k nej dostal, natrafil na zaujímavý dokument. Usilovne rozmýšľam, kto mi ho dal, alebo odkiaľ ho mám. Neviem si spomenúť. Dokument je vytlačený na bežnom papieri formátu A4. Pravdepodobne mi ho niekto venoval v reprodukovanej podobe. Pamätám si, že ma oslovil už vtedy, pred rokmi, a preto som si ho odložil. Keď ho čítam dnes, po dlhých rokoch, oslovuje ma ešte viac. Rozhodol som sa ho uverejniť na tejto stránke, aby som sa s múdrosťami, ktoré obsahuje, podelil aj s Vami. Viacerí z Vás tento dokument, alebo text možno poznajú. Verím, že sa vďaka jeho obsahu zamyslíte nad vlastným životom a posunie Vás to dopredu.

Pri jeho čítaní mi je veľmi smutno, pretože veci, ktoré sa v ňom spomínajú, stále nedodržiavam. Chcem na sebe popracovať, aby sa to zmenilo. Prežívam, opäť po rokoch, veľmi ťažké životné obdobie. Je plné sklamania z ľudí, z doby, v ktorej žijem, zo svojho života, ale je plné sklamania vlastne zo seba samého. Verím, že aj tento text, ako aj veľa iných vecí a najmä rodina a priatelia mi pomôžu prekonať toto neľahké obdobie, a že mi hlavne pomôžu –  zmeniť sa. Pravdou však zostáva, že pomôcť si musím najmä ja sám. Zvládnuť osobnú a pracovnú krízu, je iba na mne. Ľudia, ktorí ma majú radi a milujú ma, mi môžu byť iba pevnou oporou. Touto cestou im za všetko, čo pre mňa nezištne robia ďakujem. S láskou W. E.

Kráčaj pokojne uprostred hluku a zhonu tohto času a uvedomuj si, aký pokoj môže byť v tichu.

Skús dobre vychádzať so všetkými ľuďmi do tej miery, ako je to len možné, ale bez toho, aby si zradil sám seba.

Hovor svoju pravdu pokojne a jasne, počúvaj druhých, lebo aj hlúpi a nevzdelaní ľudia majú svoje argumenty. Vyhýbaj sa hlúpym a agresívnym ľuďom, lebo oni vyvolávajú zmätok v Tvojej duši.

Nepozeraj so závisťou na druhých, mohol by si sa stať márnivým a zatrpknutým, lebo vždy tu budú ľudia, ktorí sú krajší a majú viac, alebo menej, ako Ty.

Teš sa z toho, čo si dosiahol. Zaujímaj sa o svojej úspechy, ale zostávaj skromný. Úspech je skutočným majetkom pri  meniacom sa šťastí časov.

Staraj sa o svoje obchodné veci, lebo svet je plný zákernosti, ale nebuď slepý k cnostným ľuďom. Mnohí ľudia bojujú za vysoké ideály a všade je život plný hrdinstva. Buď sám sebou. Najmä nepredstieraj nijakú náklonnosť. Nebuď cynický, pokiaľ  ide o lásku; v prípade rozčarovania a sklamania v živote je láska dôležitá ako zelená tráva.

Priateľsky prijímaj múdrosť rokov a vďačne odovzdávaj veci mladým. Dospelá sila ducha Ťa ochráni, ak náhle upadneš do nešťastia, ale netráp sa vidinami. Mnohé úzkosti sa rodia z únavy a z osamelosti.

Popri dobrej disciplíne buď sám k sebe dobrotivý. Si dieťaťom univerza nie menej ako stromy a hviezdy, máš právo tu byť. Či to chápeš, alebo nie, univerzum sa nepochybne vyvíja tak, ako sa má vyvíjať. Preto ži v pokoji s Bohom, aj keď si čokoľvek myslíš alebo predstavuješ, kto je Boh, a akékoľvek sú Tvoje úsilia v hlučnom chaose života. Udržiavaj pokoj so svojou dušou.

Popri všetkej pretvárke, zápase a rozbitých snoch je to aj tak čudný svet. Buď starostlivý. Pokús sa zo všetkých svojich síl byť šťastný.

( – tento dokument sa našiel v starom kostole sv. Pavla v Baltimore s udaním roku 1692)

Komentare zo stareho blogu:

  1. willi,
    krásne slová, usporiadané do krásnych myšlienok, vedúcich ku krásnym skutkom. Si smutný, že nie si bezchybný? Nebu´d. Veď potom by si nebol človek a ľudia by sa ti vyhýbali. Snaž sa len priblížiť.
    Tento článok posilňuje a je potrebný na zamyslenia sa nespočetných miliónov ľudí. Aj ja som sa zamyslela a priateľsky príjmam múdrosť vekov. ďakujem
    publikované: 10.11.2009 17:24 | autor: vasilisa26 (e-mail, web, autorizovaný)
  2. Sklamanie
    mňa v poslednej dobe sklamania nestíhajú, lebo som sa naučila nič od iných neočakávať. Dôveru obmedzujem a prilíšné očakávania nemám v tejto dobe ani od seba.
    Nikoho nenenávidím a ak mi niekto ubížil, bola to moja chyba, že som mu verila / dala si ublížiť.

    Veríš, že Božie mlyny melú, aj keď pomaly ?

    publikované: 11.11.2009 09:37 | autor: baladína (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. Pár slov
    Ďakujem Vasilise26 ze pekný komentár. Teším sa. Je to povzbudzujúce. Ďakujem aj Baladíne, s ktorou plne súhlasím. Pri poslednom sklamaní som sa dopracoval k rovnakému záveru. Bola to moja chyba, že som veril a opäť si raz niekoho zidealizoval.Napriek tomu to veľmi bolí. Život je však krásny. Bolesť pominie a človek vykročí ďalej. Veď , čo iné nám ostáva? Verím, že Božie mlyny melú pomaly, ale isto. Viem to so skalopevnou istotou, pretože aj ja som sa častokrát nezachoval fér a vrátilo sa mi to. Takmer denne vidím v živote ľudí, že ak nekonali fér príde pomaly a isto do ich života výrazná zmena, ktorá im pomôže spamätať sa a zobudiť sa. Sú to prekvapujúce veci. Niekedy ostávam v nemom úžase.Cmuky
    publikované: 17.11.2009 16:48 | autor: Enaam (e-mail, web, neautorizovaný)


Čas na pamiatky

16.11.2010

V súčasnosti sa už ročné obdobia začínajú a končia nečakane. Je to akési posunuté. Tohto roku prišla jeseň opäť náhle a veľmi skoro. A my sa musíme prispôsobiť. Jeseň je nádherné ročné obdobie. Hýri farbami. Prvá polovica jesene zvykne byť teplá, poznačená babím letom. Slnko už začína byť zubaté. Stromy sa menia na maliarsku paletu. A to je čas na [...]

Krajina rovina

27.09.2010

Diskutovaný album speváčky Jany Kirschner. Pri prvom vypočutí som bol mierne zmätený. A to Janu zbožňujem! Hah, lenže toto vážení nie je hudba na prvé počutie! Ani náhodou! Ja som síce skôr na tancovanie. Rád počúvam rýchle, dynamické piesne, pri ktorých sa môžem vyblázniť do nemoty. Krajina rovina je však album na počúvanie. Je nevyhnutné si pohodlne ľahnúť [...]

Porušenie lekárskej etiky, alebo iba práca lekára na Slovensku? – 2. časť

19.09.2010

Nerád píšem pokračovania svojich článkov, ale urobím výnimku. Článok rozvíril celkom slušnú a zaujímavú debatu. Rozhodol som sa na ňu reagovať. Uvažoval som, že napíšem pár viet do komentárov, ale žiaľ evidentne potrebujem viac priestoru. Mám potrebu udalosti dovysvetľovať pre ľudí, ktorí sa zapojili do debaty. Chcem-nechcem idem s tým na sklo. Článok bol [...]

hlasovací preukaz

Hlasovací preukaz na prvé kolo volieb sa dá osobne vybaviť do piatka

19.03.2024 10:30

Vybaviť preukaz môže za voliča aj ním splnomocnená osoba.

Vladimir Putin, Moskva, Rusko

Útok na Volkova bol mrazivo účinný. Dokazuje návrat ruskej špionáže do studenej vojny

19.03.2024 10:25

Rusi do každej vojny vstúpili v zlom stave, potom ale postupne, vďaka vysokému počtu ľudí a nulovému rešpektu k ich strate, sa dostali do formy.

Jaroslav Haščák

V kauze Gorila opäť obvinili Haščáka a ďalšie osoby

19.03.2024 09:36, aktualizované: 09:57

Ide o trestné činy založenia, zosnovania a podporovania zločineckej skupiny či korupčné trestné činy.

Kurimany, zrútený most

Nemeckú statičku Sabine H. uznal súd za nevinnú v kauze spadnutého mosta na Spiši

19.03.2024 09:24

Tragédia si v novembri 2011 vyžiadala štyri ľudské obete a ďalších zranených.

enaam

iba pocity, názory, postrehy, nie vždy však pozitívne, relax duše...písanie o živote, knihách, kultúre, vzťahoch ....

Štatistiky blogu

Počet článkov: 13
Celková čítanosť: 47349x
Priemerná čítanosť článkov: 3642x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy